ذن بوداییسم و «آخر بازی» ساموئل بکت

نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:

«ساموئل بکت» (Samuel Beckett)یکی از نویسند‌‌گان نامی قرن بیستم است که توانسته نظر محققان زیادی را به خود جلب کند. گرچه وی آثار ادبی کمی از خود به جا گذاشته‌، ولی همین آثار اندک، از جنبه‌های مختلفی مطالعه شده‌‌اند. در این جستار، نمایشنامة «آخر بازی» از منظر ذن بوداییسم بررسی شده‌است. بدین منظور، نخست مراحل مختلف ذن بوداییسم بیان شده، سپس با قدری تامل در دیالوگ، صحنه‌آرایی، شخصیت پردازی، رفتار و نگرش شخصیت‌ها‌ی داستان، نکات مشترکی میان ذن و این اثر پیدا شده‌ است. بدین ترتیب می‌توان «آخر بازی» را شاهکار ادبی و نویسندة آن را یک نابغه نامید؛ نابغه‌ای که زندگی، فرهنگ و تمدن غرب او را از ذن بوداییسم- که یک مکتب شرقی محسوب می‌شود- بی‌بهره نگذاشته‌است. با این که ذن، نوعی مذهب و یا به عبارت دیگر، نوعی فلسفه به شمار می‌آید، ولی می‌توان رگه‌های آن را در نمایش‌نامة «آخر بازی»  هم پیدا کرد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ناتوانی ارتباط کلامی در آخر بازی ساموئل بکت

عجز زبانی و میلِ ارتباط، هردو باهم در دنیایِ رو به زوال آخر بازی به چشم می­خورند. دنیایی که شخصیت­های آن در تلاش برای مبارزه با سکوتِ مطلق و حفظِ حتی کوچک­ترین تبادلِ کلامی هستند. همانطور که آشفتگی کلام شخصیت­ها نمایانگر آن است، بدلیل ناتوانی در ارتباط درونی، آن­ها به ارتباط بیرونی روی می­آورند که طبیعتا نیازمند حضور یک مخاطب می­باشد. بنابراین هر مکالمه­ای نوعی دوگانگی می­طلبد و همین دوگانگی گاهی به...

متن کامل

مطالعه نشانه شناسی آخر بازی اثر ساموئل بکت

نشانه شناسی علمی است که به مطالعه ی نشانه ها می پردازد. علمی که می تواند در زمینه ها و رشته های مختلفی مانند علوم اجتماعی، تحلیل های ادبی و غیره به کار گرفته شود. در زمینه ی تئاتر که موضوع تحقیق حاضر است، نشانه شناسی شامل مطالعه ی عناصر معنایی موجود درمتن و اجرا می شود تا معنای پنهان پشت این عناصر و نیزفرآیند ارتباطی که این عناصر ایجاد می کنند را مشخص کند. برای پیاده کردن این تحقیق های نظری، ما...

15 صفحه اول

انتظار در تئاتر ساموئل بکت

  انسانی که همواره طعمه مصائب است نمی‌تواند بدون امید به زندگیش ادامه دهد؛ و امید داشتن یعنی: انتظار کشیدن.   از آغاز خلقت، آدمی همواره چشم به راه یک مرد منجی بوده است. در جوامع پدر‌سالار این مرد برحسب فرهنگ‌های مختلف، سوشیانت، بودا، مسیح و مهدی نامیده می‌شود. این مرد که منتظرش هستند یک پیام خواهد آورد، پیامی که در اضطراب و نگرانی ازلی روح، تنها نشانه دائمی حامل امید است.   در غرب، هنگامی که هن...

متن کامل

: بکت در نمایش نامه نویسی ایرلند: خوانشی پسااستعمار گرایانه از ”در انتظار گودو“ و ” آخر بازی“نوشته ی ساموئل بکت

بی شک حضور چند سده ای استعمار بریتانیا در کشوری مانند ایرلند تاثیرات بسیاری بر مردم این کشور در تمامی عرصه ها و جوانب داشته و موجب تغییراتی در تمامی ساختارهای آن گردیده است . تداوم حضور استعمار برای زمان طولانی، ضمن در نظر داشتن این نکته که از لحاظ تاریخی ایرلند نخستین مستعمره ی انگلستان می باشد، موجب شده که از همان بدو شکل گیری توجه بسیاری از محققان و منتقدان حوزه ی مطالعات پسااستعماری به سمت ...

انتظار در تئاتر ساموئل بکت

انسانی که همواره طعمه مصائب است نمی تواند بدون امید به زندگیش ادامه دهد؛ و امید داشتن یعنی: انتظار کشیدن.   از آغاز خلقت، آدمی همواره چشم به راه یک مرد منجی بوده است. در جوامع پدر سالار این مرد برحسب فرهنگ های مختلف، سوشیانت، بودا، مسیح و مهدی نامیده می شود. این مرد که منتظرش هستند یک پیام خواهد آورد، پیامی که در اضطراب و نگرانی ازلی روح، تنها نشانه دائمی حامل امید است.   در غرب، هنگامی که هنوز...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 47  شماره 192

صفحات  233- 262

تاریخ انتشار 2004-10-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023